By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.

Efter tjugo år i modebranschen sadlade han om till affärscoach

Under en filmvisning i stans streetwearbutik klickade Per med kedjans vd. Där började en resa som skulle ta honom ut i Europa och världen. Över tjugo år senare står han nu redo att hjälpa startups förändra en bransch i gungning – i sin nya roll som affärscoach.

– De senaste åren har jag börjat reflektera mer över vad jag sålt. Priser ner, marginaler upp, det är miljön som fått betala priset. Textil- och modebranschen måste förändras, säger Per Vågebrant.

Per är en relativt färsk affärscoach hos eXpression Umeå. Men han är allt annat än nybörjare inom sina specialområden distribution, marknad och e-handel. Med tjugo, någonting, år i ryggsäcken har det mesta har kretsat kring mode.

Till stor del har allt sin början i kärleken till det varma community som omgav snowboardkulturen i tonåren. Uppväxten skedde i Karlstad, på den tiden då det var mer snö på vintrarna.

– Det var otroligt mycket byggen minns jag. Jag byggde kojor i skogen, tänker på spikar i fötterna. Minns typ mest att vi bara var utomhus året runt. Farsan gillade också att bygga, altaner och så vidare.

I senare delen av skolåldern fick Per höra att det var viktigt att jobba med det man var intresserad av.

– Det där fastnade liksom och för mig var det ju sport och sånt. Det var nog en av anledningarna till att jag tidigt börjar jobba extra i en lokal sportbutik. Ja, eller så var det för att grannen ägde butiken.

Oavsett så bar Per med sig tanken om att följa sin passion. Innan plugg på media- och kommunikationsprogrammet i stan blev det en sejour med resande och upplevelser i bland annat alperna och Kanada.

– Klassiker egentligen. Jag försökte hitta vad det var jag skulle göra när jag blev stor. Jag åkte en hel del bräda och kärleken till snowboardkulturen växte. Den har format mycket av den jag är idag, inte minst mina värderingar.

Med universitetsstudierna avslutade, samt en rekordkort karriär på Hammarö kommun som grävande kommunikatör, fick han till slut chansen att jobba med sin passion.

– Ägaren till kedjan OneOff var i stan under en filmpremiär (red.anm. typiskt för skate- och snowboardbutiker back in the days). Vi fick kontakt och han erbjöd mig en tjänst som säljare med lite marknadsansvar. Jag flyttade till Stockholm. Tror det var 2006.

Per växte med uppgiften och blev till slut key account manager. Större ansvar, större budget, större kunder. Men efter nästan fem år på företaget upplevde han att han nått taket.

Nu började en ordentlig resa som skulle ge Per möjlighet att utveckla massor av kunskaper inom wholesale, distribution, e-handel och varumärkesstrategi. Från OneOff blev det Lush Cosmetics, ett ekologiskt hudvårdsföretag, där han i e-handelns vagga ledde ett litet agilt team, sedan till distribution av sportvarumärken hos MNO, vidare till varumärkesbyggande inom medtech på europanivå, till ett globalt distrubutörsansvar hos klädvarumärket Stutterhem, för att återigen hamna hos MNO – med bland annat ansvar för återlanseringen av varumärket 2xU (löparkläder).

Men hur hamnade den värmländske stockholmaren hos en inkubator i Umeå då?

– På sportlovet 2022 var i uppe och hälsade på min frus släkt som bor i Umeå. Det var vårvinter, sol och ren snö. Ska vi verkligen åka hem till Stockholm, tänkte vi. I samma veva läste jag någon tacky linkedin-post som handlade om att skriva ner det man brinner för mest.

”Att hjälpa andra” skrev han.

Arvet från den varma snowboardkulturen han vuxit upp i, och som präglat honom, lyste återigen igenom.

Nu gick det rätt fort. Per ringde en mäklare och en vecka senare var radhuset i söderort sålt. De hittade ett hus centralt i Umeå och via en bekant kom han i kontakt med eXpressions vd, Barbro Renkel, som var på jakt efter nya medarbetare.

– Mina erfarenheter plus min längtan att se andra lyckas blev en bra match. Jag trivs verkligen bland kreatörer också. Det är ett otroligt givande yrke som ger en möjlighet att lyssna och lära samtidigt som jag kan ge av det jag lärt mig. Jag är en rätt okomplicerad person och jag hoppas att det syns i mitt sätt att coacha.

En av de uppgifter Per har i sin nya roll är att vara med och bidra till NEST.

– Det känns verkligen superkul att vara en del av det här viktiga projektet. Jag ser inte minst fram emot bootcampet som väntar. Att få ta del av nya idéer och förhoppningsvis kunna stötta dem på en resa mot att utveckla riktigt bra bolag. Min erfarenhet av affärssidan inom mode och sport gör att jag kan identifiera idéer som kan flyga!

Per pausar och avslutar reflekterande.

– Jag har verkligen kommit till insikt att något drastiskt måste hända. Och i den roll jag har idag kan jag påverka branschen på ett helt annat sätt. Det är en anledning till att NEST känns så viktigt för mig! Jag har sett från insidan hur branschen på så många sätt är ohållbar idag. Jag hoppas att jag kan bidra till att fler gör rätt från början.

 

 

 

 

FAKTARUTA:

 

Namn: Per Gunnar Vågebrant

Familj: Ja

Bor: Haga, Umeå

Äter helst: Pasta

Hobby: Löpning, Snowboardåkning, Laga mat

Bästa råd du fått: If you look good, you feel good. If you feel good, you play good. If you play good, they pay good. (Dock aldrig tagit action på det)

Favoritkeps: En vintage Milwaukee Brewers, inköpt på en second-hand butik i Helsingfors

Misstag du minns: Tappade bort en order på minst 10 miljoner en gång. Det lärde mig att be om orderkonfirmationer.

Ansök till NEST Bootcamp senast den 26:e Februari!

Ansök till NEST