By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.

Här är de startups som deltar i NEST Bootcamp 2024

Imorgon kommer över 50 startups till Textile Fashion Center i Borås för att delta i NEST Bootcamp 2024. Här är dem:

AL.CSTRUCTIVE AB

Ett bibliotek av produktionsfärdiga 2D & 3D mönster inom alla typer av plagg, kroppar, åldrar & kön. Läroböcker både för manuell och datoriserad mönsterkonstruktion & gradering. Innehållet av böcker kommer vara för Baby, Barn, Dam, Herr, Mamma & Större Storlekar. Allt som finns i böckerna kommer även finnas i Biblioteket.

 

 

AirWater2All AB

AirWater2All erbjuder innovativ teknik för atmosfäriskvattenproduktion som kan lösa vattenbristen i textilindustrin genom att tillföra vatten där traditionella källor är otillräckliga. Vår hållbara och kostnadseffektiva lösning möjliggör vattenproduktion utan behov av stora initiala investeringar, vilket är särskilt fördelaktigt för textilföretag med begränsad budget. Genom att erbjuda ren, högkvalitativt vatten stöder vi inte bara textilindustrin utan bidrar även till en mer hållbar och ansvarsfull vattenanvändning globalt.

 

 

Alter Atelier

"Att omvandla karaktär eller sammansättning, oftast ien relativt liten men banbrytande omfattning."

Alter Atelier är ett upcyclings-företag som omvandlar överskottsmaterial till stilfulla plagg genom innovativa samarbeten med industrin. Vår vision sträcker sig bortom mode och syftar till att omforma tankesättet kring hållbarhet, med en passion för utbildning och inspiration som driver oss att nå och engagera en bredare publik.

 

 

Bananapads AB

Bananapads AB leder vägen i omvandlingen av både hygien- och textilindustrin genom att erbjuda hållbara bananfiberbaserade lösningar. Genom att omvandla bananträdets restprodukter till användbara produkter och innovativa tyger, minskar vi avfallet och främjar hållbarhet i två viktiga branscher. Vår vision är att vara förändringsdrivande och skapa en mer miljövänlig och hållbar framtid.

 

 

Bosse och Ester

Jag designar och tillverkar väskor och förvaringsprodukter av deadstocktyger från svenska klädmärken och restflöden från tapetseri- och möbelföretag. Min vision är att i största möjliga mån arbeta med cirkulära och hållbara material. Tillverkningen sker lokalt, för korta produktionsled och kundnära relationer, med viss möjlighet till produktion on demand. 

 

by Alter

by Alter utgår från de tusentals oönskade skor som årligen slängs, skänks eller säljs vidare. Genom att kombinera upcycling med skickligt hantverk och utmanade design får gamla skor ett nytt liv.

 

 

Cab-On

Cab-on AB designar och tillverkar marknadens smartaste rullstolstäcke sedan år 2006. Alla, oavsett funktionsnedsättning, ska ha rätt att komma utomhus året om. Vi ger barn och vuxna livskvalitet.❤️

 

 

Dahnberg Ludvigsson AB (Epok Tennis Sweden)

Hållbar tennisutrustning: racketar, bollar och strängar. Sustainable Sports har generellt sett en mycket stor förbättringspotential och vi fokuserar på tennisen.  

Vår existerande produkt är design och hantverksmässig tillverkning av tennisracketar av trä med moderna dimensioner och spelegenskaper.

 

 

Design by Malo of Sweden Ek.för.

Vi på Design by MALO arbetar på ett innovativt sätt för att erbjuda framtida konsumenter ett stilsäkert alternativ som räddar liv.

Förutom innovativa textilier så erbjuder vi även konsultering inom den textila värdekedjan.

 

  

Designcompaniet AB / Grace of Sweden

Designcompaniet har skapat varumärket Grace of Sweden. Vi jobbar även med produktutveckling till textila innovatörer och har varit med och utvecklat många varumärken i startup läge så som PRO JOB , Juniid mfl. Grace of Sweden. Vår målsättning är att skapa en exklusiv och modern kollektion högtidskläder till det vackraste i era liv, era barn! Det unika och individuella präglar allt vi gör, precis som varje nyfött barn är helt unikt.

Genom att erbjuda många olika tillbehör och broderi möjligheter kan våra kunder vara med att skapa sin egen speciella högtidsdräkt. Vi förvånas dagligen av hur fantastiska och personliga plagg våra kunder komponerar. Vår önskan är att bidra till att göra er högtidsdag till ett speciellt och vackert minne i era liv.

Vi har en stark tro att människor har ett behov att välkomna ett barn till världen och att det bygger ett skyddsnät av kärlek runt barnet!

Tina Olofsson, Designer

 

 

DINADI

DINADI är ett impact-bolag med ansvarsfullt stickade plagg och accessoarer i ull, tillverkade i Nepal. DINADI växte fram ur ett behov av värdiga arbetstillfällen för kvinnor i utsatta miljöer i Kathmandu. Mirjam ochPreston Thiessen arbetade på plats för att utveckla produktionen, hela tiden med målsättningen att på alla sätt förbättra stickarnas livssituation.

 

 

ENDA Group AB

ENDA är en innovativ digital plattform som revolutionerar näthandeln av kläder genom att fokusera på personalisering, effektivitet och hållbarhet. Genom att sammanföra ett brett utbud av kläder från olika e-handlare på en och samma plats, erbjuder ENDA användarna en unik shoppingupplevelse som är skräddarsydd efter deras personliga stil och hållbarhetsvärderingar.

 

 

Fashion Speaks / L.Christeseva ART

"FashionSpeaks" började som Ludmila Christesevas konstnärliga reflektion överkvinnors roller idag och har utvecklats till en pedagogisk och vetenskaplig plattform som kopplar samman genusvetenskap, konst, mode och hållbarhet.

 

Flikk archive

 FLIKK archive står för unik design, kärleken till vintage och lokal hantverksskicklighet. Vi strävar efter att bli ett unikt modemärke för medvetna kvinnor i alla åldrar.

Varumärket erbjuder tre unika koncept:

• 'The Archive' med noga utvald vintage.

•'Rekindled' ready-to-wear av återbrukstyger.

• 'Bespoke' ger unika skräddarsydda plagg av återbrukstyg som kan hyras eller köpas.

Visionen är att gradvis förändra modebranschen mot en bättre framtid genom återbruk, lokal produktion, minimala transporter, kreativitet och kvalitet.

 

 

Galon

Vår produkt är en unisex kavaj med byxa i galon. Produkten finns till att börja med i tre färger: svart, midnattsblå och mörkgrön.

 

 

Gotland Garbage

 Gotland Garbage omvandlar plastskräp till nya attraktiva produkter.

 

 

Hobbyfynd

Hobbyfynd är en online marknadsplats för överblivet handarbetesmaterial och lanserades 1 januari 2024 i form av en webbsida. Företaget är i en startup-fas och blev i februari 2024 antaget till MINC affärsutvecklingsprogram för tech-startups i Malmö. Vi har inlett ett samarbete med Numera mässor och kommer under våren synas på Sy- & Hantverksfestivalerna i Stockholm och Malmö men även Seniorfestivalen i Malmö.Under 2024 är målet att lansera en köp & säljapp för smartphones där människor i hela Sverige kan mötas kring hantverk, köpa och sälja material och dela kunskaper mellan generationer.

 

 

Ine

Ine är en designstudio som skapar kläder och smycken med fokus på återbruk, av såväl postkonsumentprodukter som överblivet produktionsmaterial.

Genom innovativ mönsterkonstruktion, unika silhuetter och dekorativa detaljer gör Ine design som kan uppskattas och hålla längre.

  

Janah Cycle

Janah Cycle has developed an anti-greenwashing solution which empowers brands to tackle plastic pollution from a global perspective by directly initiating critical plastic recovery efforts in disadvantaged regions of the Global South.

 

Our solution combines incremental plastic removals in the environment and social empowerment actions, with real-time AI verification of the impact in the field, enabling real-time evidence of each brand's influence down to the action level, empowering our clients to take ownership of the positive impact generated and leverage data and digital media effectively for CSR reporting andSustainability Marketing.

 

This new solution is aimed at revolutionizing the conventional plastic credits current offering and the way brands can make successful sustainability initiatives related to plastic waste reduction in regions of the world requiring urgent assistance in the fight against plastic pollution.

 

 

LISH

Vi har hittat ett sätt att göra företag mer hållbara samtidigt som de förvandlar förlust till vinst. Lish kommer att introducera en helt ny typ av e-handel i Sverige som ger consumers och företag ett alternativ att agera mer hållbart. Allt via vår app Lish där du kan shoppa ”gamla/utgågna” kollektioner och samples helt live.

 

MIMIK

Genom användargenererade digitala kloner, där användare på ett lustfyllt sätt får prova kläder i en digital miljö vill MIMIK bidra till mer hållbar konsumtion, minskade returer och ökade vinstmarginaler.

 

MOE: zero waste wear

Baserat på högkvalitativa resttyger, främst 100 % ull, och noll spill vid tillverkningen skapar MOE hållbara och användbara kläder och accessoarer för stadslivet, dag och natt, med en köns- och kroppsneutral design. Produkterna ligger i mellan- till högprissegmentet och säljs globalt via pop-up-butiker och e-handelsplattformar.

 

Myren AB

MYREN är ett modemärke som blandar en minimalistisk skandinavisk estetik med nostalgiska referenser till pop- och subkultur.Hållbart producerade och designade med circuläritet i åtanke - erbjuder MYREN tidlösa plagg man vill ta hand om och bära för alltid.

 

 

Natures Fashion AB

Vårt intresse för kläder, miljö, mode och design började på gymnasiet.

Vi tror på att om man är rädd om miljön och hjälper den så kan man rädda miljön för kommande generationer. Vi jobbar för allt från miljövänliga material till  produktion samt paketering med en så miljövänlig transport som möjligt. Vår vision om en miljövänligare framtid speglar i våra kläder, med vår design av naturmotiv. Vivill även lyfta fram den svenska naturen, så våra bilder är alla tagna iSverige.

 

 

Neosynapsis Technology AB

NeoSynaptics kombinerar AI, neuroteknik och e-textilier för att revolutionera bärbar teknologi, vilket förbättrar personlig hälsa och anslutning. Våra smarta kläder och mössor är utformade som grundläggande verktyg för kognitiv förbättring och välbefinnande, och integreras sömlöst i ditt dagliga liv.

 

 

NUUK

Nuuk Outdoor är ett lifestyle brand som riktar sig tillmorgondagens friluftskonsument — han som ställer högre krav på modegrad, funktionalitet och hållbarhet när han väljer sina friluftskläder. Med lika stort fokus på tidlös design som på teknisk komplexitet, tillverkar Nuuk moderiktiga friluftskläder i ett slutet textile-to-textile system, där materialets livscykel förlängs och antalet användningstillfällen ökar. Riktigt schyssta friluftskläder, helt enkelt.

 

 

OPTIVAC AB 

OPTIVAC systemen har sålts till hela världens textil- och beredningsindustri. Vi har varit unika genom att vi haft ett eget kundsupportlabb dit kunderna sänt sina mest typiska och dessutom mest avvikande kvaliteter. På dessa kundvaror har vi utfört tester för att fastställa vilken kapacitet aktuellt system måste ha. Dessutom har vi garanterat vilken restfukt kunden kommer att uppnå på sina respektive kvaliteter. Energi- och vattenförbrukningen minimeras, avloppsvatten koncentreras dvs.deponeringskostnaderna blir hanterbara. etc. etc.

 

OPTIVAC ägs och drivs av mig, Björn Grauers som började i färgeribranschen som 14-åring på 1950-talet och tog så småningom över familjens företag som femte generation. Genom åren har jag fortsatt att verka inom textilindustrin och anpassat tjänsterna efter branschens utveckling. Pandemin och AI-utveckling innebär ett nytt skifte och nu vill jag hitta någon som kanta vid i verksamheten, som jag kan överföra kunskap om textilförädlingstekniken till som konsult.

 

 

OTWO

OTWO är en platform med ett virtuellt provrum där användarenkan köpa, prova och återsälja måttbeställda plagg. Vi vill skapa en cirkulärvärdekedja där konsumenter kan köpa plagg som är hållbart producerade och harperfekt passform och där enskilda designers har möjligheten att sälja sinakollektioner utan dyra startkostnader. Genom att använda den teknologiskautvecklingen som sker inom både gaming och mode vill vi skapa en innovativ ochhållbar lösning med utökade möjligheter i alla led.

 

  

Pampas

Pampas, grundat hösten 2020 i Malmö, är ett innovativt modeföretag som fokuserar på hållbara affärsmodeller. De designar och producerar kläder on demand för att minska överproduktion och erbjuder även enpreloved-tjänst där begagnade plagg köps tillbaka och säljs vidare. Dessutom erbjuder företaget hyra av alla deras plagg. All produktion sker lokalt iMalmö. Just nu utvecklar Pampas även en AI-tjänst för att främja hållbarhet inom modeindustrin, speciellt i aspekter som effektiv produktion och reducerade returer.

 

 

Peacock apparel

Peacock underkläder; komfort för framtida generationer

 

  

Redeemed - Caring & Mending Studio 

Redeemed - Caring & Mending Studio är ett Boråsbaserat, hantverksmässigt och folkbildande företag som ifrågasätter konsumtionsnormer, slit- och slängvanor och uppvärderar våra kläders värde. Redeemed hjälper

konsumenter att skapa en mer hållbar garderob och förlänga plaggens livslängd bl.a. genom föreläsningar, workshops och en lagningstjänst. Målet och syftet är att rädda kläder från sophögen och göra konkret skillnad för skapelsen och alla de människor som påverkas, utnyttjas och far illa i klädernas produktionsprocess. Kort sagt: göra jorden till en bättre plats. För oss som lever här nu. Och för alla som ska leva här efter oss.

Redeemed är ett soloföretag som drivs av Evelina Albin, fyrbarnsmamma och NO-lärare i grunden med växande längtan efter hållbart liv på alla

plan. Evelina gick våren 2022 Nordiska Textilakademins kurs"Vårda och uppdatera plagg i Framtidens butik" och driver sedan hösten 2023 Redeemed på deltid.

 

 

 

ReeZale

ReeZale omdefinierar sättet vi konsumerar mode online med en app som matchar användaren med returer och outlet erbjudanden.

En personal window-shopper och en cirkulär mode community i ett.

Samtidigt hjälper vi e-handlare att minska sina returer och sitt klimatavtryck.

 

 

Remake The World-Återbruksproduktion (RTW)

Textilindustrin står inför stora utmaningar och för att kunna bli en hållbar bransch i framtiden krävs nu nya värderingar och innovativa lösningar. Remake The World (RTW) vill bidra till accelerationen av den hållbara omställningen i modebranschen och genom att utveckla metoder och modeller för textilt återbruk i större skala kommer RTW kunna erbjuda svenska varumärken en möjlighet till att förädla sitt textila avfall lokalt. Återbruk handlar om att ta vara på befintliga resurser för att minska behovet av nytillverkning, det är en nyckel till cirkulär ekonomi som i sin tur är förutsättningen för en hållbar framtid. RTW vill främja den hållbara omställningen genom att utveckla nya designkonstruktions- och produktionsmetoder anpassade för textilt återbruk och erbjuda svenska varumärken tillgång till en kvalificerad återbruksproduktion och därmed möjligheten att börja förädla sitt textila restavfall lokalt. Genom våra helhetslösningar inom kvalificeradåterbruksproduktion med nya materialflöden är en hållbar omställning möjligredan idag. RTW lägger stor vikt vid att skapa nya värderingar kring hur viförhåller oss till kläder och textila produkter. Målet är att övertyga bådeproducenter och konsumenter om att ökad hållbarhet ger oss ökad livskvalitetoch är förutsättningen för ett fortsatt liv på jorden.

 

 

Repeat Atelier

 En plats där småskaliga designers kan växla upp sina företagpå ett hållbart sätt genom delande resurser & direkt marknadsexponering.

📍Malmö

 

 

Revive Library

Revive Library är dedikerat till att främja hållbarhet inom modeindustrin genom att erbjuda en digital plattform för effektiv återanvändning av osålda plagg. Genom vår innovativa fashion tech-lösning bidrar vi till att minska resttextilier och främja en cirkulär ekonomi.

 

 

S by Isabelle

S by Isabelle är ett nytt svenskt och hållbart modemärke som föddes ur idéen att ta tillvara gamla jeans. S by Isabelle skapar unika denimkreationer som ingen är den andra lik. 

 

 

Se Marketing

Scandinavian coating är en svensk tygfabrik sedan år 2000.Vi säljer också konstläder samt innovativ Galon. Se Marketing samarbetar medScandinavian coating och utvecklar ett mediaprojekt med fokus på hållbarhet,tillgängliggöra och att förändra attityder på marknaden.

 

 

Sekvens / Kavcic Communications AB

Sekvens är en specialiserad klockbutik i Malmö med ett utbud av originella klockor som ger äkta wow-känslor. Vi är auktoriserade återförsäljare av Fortis, Squale, Unimatic, Ollech & Wajs, echo/neutra och BOLDR. Med fokus på originalitet, kvalité och personlig service, hjälper Sekvens klockentusiaster över hela världen.

 

 

SkolReturen/Oddly Reloved

SkolReturen är ett varumärke som vill erbjuda en hämtningstjänst för kvarglömda plagg på skolor. I Sverige glöms över 770 tonkläder kvar på skolor, varje år. Fullt fungerande kläder som sorteras i brännbart.

Visionen är att bidra till en mer hållbar framtid där varje plagg får en andra chans genom återbruk, second hand eller välgörenhet.

 

 

SM.art Horse Design AB

Vårt företag heter SM.art Horse Design AB och vår förstaprodukt är en rid/korrigeringstrosa och sedan kommer det fler produkter tillhäst och ryttare med smarta lösningar som vi tyckt saknas på marknaden. Vi vill ta fram praktiska och funktionella ridkläder och andra tillbehör i hög kvalitet och lång hållbarhet.

 

 

SocialRetail Club (SRC) Accelerating the Third Retail Revolution

45 miljarder modeprodukter förblir osålda och hamnar på soptippar eller förstörs - varje år! Överproduktion, CO2-utsläpp, bristande lönsamhet, minskande varumärkesvärde och krympande marginaler är inte ett fastfashion problem. Det är ett branschproblem!

Branschen måste anpassa sig till planetens resurser och det nu!

Med hjälp av ny modern AI-teknik kan vi för första gången verkligen revolutionera branschen. På Social Retail Club använder vi modern teknik & data för design av rätt produkt till rätt pris. Produkter vi ser att kunderna verkligen efterfrågar som produceras med hjälp av on-demandproduction. Det leder till säkrare sortiment, mindre sortiment, högre marginaler och INGEN AVFALL.

Genom att kombinera fördelarna från influencers och varumärken möjliggör vi att de kan koncentrera sig på sina kärnkompetenser och vara en del av ett ekosystem för att dra nytta av varandras styrkor. Genom att demokratisera tekniken som kan revolutionera branschen och rädda planeten accelererar vi den tredje retail revolutionen.

På Social Retail Club gör vi det möjligt för branschens aktörer att komma ikapp med den enorma förändring som sker i den digitala sfären och tillgängliggör den teknik som kommer att förändra industrin genom att sälja teknik på ett nytt sätt. Ja, vi är ett teknikföretag men vi agerar inte som ett!

 

 

Studio Naemi Gustavsson

Studio Naemi Gustavsson designar kollektioner utifrån deadstock och överblivet material från textilindustrin. Har som intention att skapa nyfikenhet och interaktion mellan plagg och bärare för att öka värdesättningen av produkter. Genom Nest vill jag utveckla strategier kring försäljning i ett cirkulärt system och få möjlighet att bredda mitt nätverk så jag kan expandera internationellt och bli en förebild för nya affärssystem.

 

 

StudioRenee Gorman

Studio Renee Gorman specialiserar på high end designkonsultation for mode industrin med inriktning på dam, inredning och spec kompetens på textil yt-dekoration.

Idén om handväskor är en förlängning av detta med mål att bli en förebild i nya affärssystem inom attiraljhandeln. Målet är att tillverka handväskor av vintage läder/ pälskläder samt restprodukter av broderi som harnäst intill noll inverkan på vår planet.

 

 

STUDiPACK

STUDiPACK är inte bara en skolväska, utan även ett portabelt skrivbord komplett med lampa. Den tjänar ett dubbelt syfte och adresserar två av de mest pressande globala problemen: den återanvänder kasserade textilier, vilket minskar avfall, samt underlättar för fler barn att få tillgång tillutbildning.

 

 

Style Swap Collective 

A collective dedicated to cutting down on excessive clothing consumption.

Swap more styles, create less impact.

 

 

Sula Sula

Sula Sula är en innersula för den designmedvetna. Genom att kombinera hållbarhet med komfort och stilmedvetenhet vänder vi oss till en växande målgrupp som värdesätter kvalitet och tar ett stort samhällsansvar.

 

Svamptextilier och läder

Under perioden 2018-2023 genomförs forskningsprojektet,Hållbara svamptextilier: Ett nytt tillvägagångssätt för återanvändning av matavfall, på Högskolan i Borås där vi utvecklar nya textilier från trådbildande svampar. Vi odlar svamparna på matrester och få fram svampbiomassa som innehåller mikroskopiska fibrer. Genom att extrahera fibrerna och genomföra en spinningsprocess, lyckades vi utveckla svamptråd. Materialet är antimikrobiell och visade sårläkning egenskaper.

Vi har också skapat läderliknande material från svampfibrer genom vegetabilisk garvning och våt läggning av svampmikrofibrer (en process som påminner pappersproduktion). I dagsläget kallar vi materialet ”svampbaseradnonwoven”. Materialet är 100% biobaserad, och har visat lovande egenskaper jämfört med läder, när det gäller styrka och flexibilitet.

 

 

 

Swedish textile manufacturing AB

Vi ska återetablera en komplett värdekedja för svensk ull med ett storskaligt ullspinneri som kan erbjuda kvalitetsmässigt och prismässigt konkurrenskraftiga garner för inredningsbranschen.

 

 

The House of Jenny

Välkommen till mitt banbrytande textilprojekt! Som grundare och visionär söker jag samarbetspartners och investerare för att förverkliga min idé. I den framtida verksamheten använder vi svensk ull från lokala fårägare och samarbetar med producenter för en hållbar och transparent produktionskedja.

Verksamheten som är socialt inriktad ger personer i behov av rehabilitering eller arbetsmöjligheter en plattform för personlig utveckling. Varje unik produkt, specialdesignad för varje kund, broderas av våra skickliga medarbetare.

Vi kommer att fokusera på miljövänliga metoder, användning av miljöcertifierade material och sträva efter produktion i största möjliga mån av monomaterial.

Hållbarhet är vår livsstil. Gratis reparation och en secondhand-tjänst på inplanerad e-butik främjar återbruk och minimerar vårt avtryck. Min vision sträcker sig långt bortom en vanlig textilworkshop, utan jag vill skapa en ekonomiskt, socialt och miljömässigt bärande verksamhet och investera i en framtid där kreativitet, socialt ansvar och miljöhänsyn går hand i hand, för att skapa meningsfull förändring och göra skillnad.

 

 

THT-design / ReDreamed Designs

THT-Design drivs med stor kreativitet och arbetsglädje av Timea Hedlund som är utbildad skräddare på Tillskärar Akademin i GBG. Timeabrinner för reDesign,  återbruk, ZeroWaste, funktionalitet och bra passform. I hennes kreationer återfinns  japanska influenser, minimalism och tidlöshet med en twist samt en hållbarhetstanke som värnar om miljön.

 

 

TRACCI

 Vi på TRACCI strävar efter att demokratisera mode för unga människor genom att erbjuda prisvärda kläder utan att kompromissa med stil och kvalite. Vi gör detta samtidigt som vi erbjuder en plattform för unga kreatörer att utrycka sin kreativitet.

 

Traceable 

Min affärside är en applikation baserad på AI, med ett helhetstänk, som ska utmynna i förändrat beteende hos textilkonsumenter för att bidra till en cirkulär textil ekonomi.

Genom att fotografera plagg som man vill köpa i butik, samt plagg som man redan har i hemmet, kan man lagra information om plagget genom att använda AI identifiering kopplat till vad som är tillgängligt på webben:varumärke, material, miljöpåverkan, värde, tvättråd (ur hållbarhetsperspektiv)och popularitet (för secondhand marknaden). Vartefter applikationen får fleranvändare och har fler plagg registrerade utvecklas den, och desto flerparametrar kan läggas till (AI) tex var plagget är producerat, mer detaljer om material, kvalitet, lättare identifiering av varumärke och material. Varjea nvändare har så en digital garderob, med färdigfotograferade plagg som man lätt kan lägga på secondhandmarknaden och som kan kopplas med andras garderober för att identifiera plagg som passar ens stil, och som kan kopplas med handeln för att få mer personifierade förslag på plagg.

 

Alla kläder som man har längst in i garderoben synliggörs i appen, så att man inte glömmer att använda dem, inte köper något nytt som manredan äger, och dessutom enklare kan sälja när man inser att man aldriganvänder dem. Plaggen på secondhandmarknaden kan få ett värde i tex hur många användare som ägt plagget tidigare (likt blockchain), hållbarhet på plagget mm.Appen kan kopplas ihop med handelns butiker som får kolla på hur många av deras plagg som omsätts på secondhandmarknaden, popularitet, gap, marknadsföring osv.Secondhand handeln genom appen kan kopplas ihop med textilåtervinning/hämtningpå ett för konsumenten enklare sätt. Sverige får bättre metoder att mäta textilanvändningen på secondhandmarknaden, svinn, hur mycket som kastas osv.

Affärsidén är ny och ej färdigutvecklad. Jag söker inspiration och finansering för att starta utveckling.

 

  

Vintage Sphere

Vintage Sphere är en platform för kurerad vintage med en modern touch. Allt som kommer in i sortimentet handplockas med noggrannhet och eftertänksamhet, inget lämnas åt slumpen. Vi vill visa upp vintage ur ett nytt perspektiv och samtidigt utbilda våra kunder i varför vi älskar kläderna från förr. Vi är i första hand en e-handel men är just nu verksamma med vårt eget showroom på Södermalm i Stockholm och på cirkulära gallerian Rundgång i Karlstad.

 

Weaves

Weaves vision är att göra det enkelt och inspirerande förvar och en att skapa sina egna baskläder - från en klassisk par chinos till den härliga hoodie'n. Weaves är en social plattform där du kan lära dig om de nödvändiga grunderna som hör till mönster, utrustning, sömnad, och inköp av tyger. Plattformen erbjuder verktyg och resurser för att underlätta varje steg i processen. Vi förenas i vår strävan efter ett hållbart modealternativet -kläder gjorda av dig, för dig.

 

 

Wodinna AB

Wodinna AB är en banbrytande plattform som sömlöst kopplar samman företag och konsumenter, drivna av ett gemensamt engagemang för att främja medvetenheten om klimatförändringar och gemensamt ta itu med dess utmaningar. Vårt primära mål är att ge individer kunskap och inspirera till informerade åtgärder för hållbara lösningar. Genom #climatetoo-rörelsen strävar vi efter att skapa en gemenskap som är engagerad i att förstå, agera och lösa miljöfrågor. En viktig aspekt av vårt uppdrag är att främja jämställdhet inom teknikbranschen. På Wodinna är vi övertygade om att kvinnor spelar en avgörande roll för att forma en mer hållbar och inkluderande värld. För att stärka dennaövertygelse har vi introducerat det unika klädmärket ClimateToo By Wodinna. Modeindustrin bidrar i hög grad till den globala miljöförstöringen, med över 7% av avfallet från textilier, 10 % av de globala koldioxidutsläppen kopplade till klädproduktion och 60 % av plaggen som innehåller plast. För att motverka denna påverkan trycks våra ClimateToo-produkter på begäran och tillverkas av ekologisk bomull med hjälp av förnybara energikällor. Vår produktionsprocess innehåller avancerade metoder för återcirkulation och återvinning av vatten, vilket säkerställer att cirka 95 % av vattnet återanvänds. Varje produkt är utformad för att kunna returneras när den är utsliten, vilket bidrar till ettslutet kretsloppssystem där nya produkter skapas av återvunnet material. Genom att välja ClimateToo By Wodinna gör du inte bara ett statement med hållbartmode utan deltar också aktivt i den cirkulära ekonomin. Gå med oss i#climatetoo-rörelsen idag, när vi strävar efter en grönare, mer inkluderande framtid.

 

Ansök till NEST Bootcamp senast den 26:e Februari!

Ansök till NEST