Vinnare av NEST-pitchtävling och TEKOs stipendium på 75.000:- blev startupbolaget MIMIK som genom användargenererade digitala kloner, låter kunder prova kläder i endigital miljö på ett lustfyllt sätt och på så vis bidra till mer hållbar konsumtion, minskade returer och ökade vinstmarginaler.
Närpoängen räknats samman efter måndagens digitala pitchfinal i NEST 2024 stod det klart att MIMIK är årets vinnare. Grundaren Helen Silvander tilldeladesprischecken på 75 000 kr idag på Habit Impact Day i Stockholm av CeciliaNykvist, VD för branschorganisationen TEKO som står bakom stipendiet.
– Vi är glada över att få stötta ett hållbart startupbolag i ett tidigt skede. MIMIK har en innovativ lösning på ettproblem som involverar både kunden och företagen, som möjliggör minskade returer genom att kunden hittar en vara med rätt passform direkt. Det minskar både överkonsumtion och företagens klimatavtryck, säger Cecilia Nykvist, VD för TEKO.
I pitchfinalen deltog 15 affärsidéer som alla adresserar olika utmaningar inom den textila värdekedjan som behöver lösas för att branschen ska bli mer hållbar. Totalt har 55 affärsidéer deltagit i NEST 2024.
– Vi är så glada att den tredje upplagan av NEST har attraherat deltagare inom så skilda delar av textilindustrin och att de bolag som tog sig till final höll en mycket hög nivå. MIMIK är ett väldigt spännande bolag med ett starkt team och en driven grundare. Vi ser stor potential i denna innovativa affärsidé, säger Annelie Rådhall, programansvarig för NEST.
MIMIK använder mobil 3D-scanning för att hjälpa användaren skapa sin personliga digitala avatar som sedan matchas med storleksdata för att kunna ge både storleksrekommendationer och en visuell passformsguide där användaren kan se exakt hur plagget kommer sitta. På så sätt hoppas man minska på returerna, som är kostsamma för såväl miljön som ekonomin.
– Vi vill hjälpa producenter att på allvar ta tag i returproblematiken, samtidigt som vi på ett lustfyllt sätt vill underlätta för konsumenter att göra bra och hållbara köp som de kommer vara nöjda över och vilja använda under lång tid. Därför är vi så otroligt glada och tacksamma över denna utmärkelse, som kommer vara en viktig byggsten i detta och i färdigställandet av vår första demo. Men bara att få ha tagit del av hela NEST-programmet, som varit så generöst med både sin expertkunskap, rådgivning och nätverk, har varit en otrolig gåva, säger Helen Silvander, grundare till MIMIK.
Helen Silvander fortsätter:
– Vi älskar mode. Det fyller inte bara en funktion utan är också ett uttryckssätt för en av de saker som gör oss människor till människor, vår kreativitet. Genom MIMIK hoppas vi kunna bidra till att vi alla ska kunna njuta och glädjas av denna konstform på ett mer hållbart sätt en lång tid framöver.
Vinnaren utsågs av en kunnig jury med stor bredd inom textil - från forskning till mode. Jurydeltagare var Adrian Zethraeus, Science Park Borås, CeciliaNykvist, TEKO, Cecilia Tall, RISE, Evelina Stoli Wängberg, Chalmers, FredrikJohansson, FOV Fabrics, Johanna Torstensson, Textilia, John-Jamal Gille,Association of Swedish Fashion Brands, Krim Talia, STING, Linda Nyström, Trossa, Malin Viola Wennberg Stockholm Business School Stockholms Universitet,Manolo Obaya Connect, Sandra Roos, Kappahl, Stefan Dinér, Borås INK, Per Vågebrant, eXpression, och Rebecca Watkins, Gina Tricot.
NEST-New Entrepreneurship for a Sustainable Textile industry är ett nationellt initiativ som startades 2021 av Borås INK, eXpression Umeå, Xplot i Lund och STINGi Stockholm för att genom att kombinera olika specialistområden inom tech och textil, skapa en plattform för att identifiera och utveckla tillväxtbolag med nya lösningar som kan bidra till den omställning textilbranschen behöver göra.
Initiativet NEST stöttas av såväl Textilhögskolan i Borås, Science Park Borås, Textile Movement och TEKO – branschföreningen för Sveriges textilbolag.Partners till NEST är också Västra Götalandsregionen samt flera aktörer från näringslivet; Association of Swedish Fashion Brands, FOV Fabrics, Gina Tricot, Kappahl och Textilia.